DET INNERLIGA, VILDA SKÅDESPELERIET

08.07.2024

                                                                                   Foto: Julia Mård

I den här kursen undersöker vi bredden av uttryck i mötet med en text. Vi rör oss från den slappa, slarviga samtalstonen till de mest urspårade uttrycken och ser hur långt vi kan gå åt båda håll för att sedan växla och leka mellan dessa. Går det att vara innerlig och uppriktig i och mellan våra ytterligheter. När skyddar vi oss, när visar vi oss?

Upplägg: Vi kommer att börja dagen med att arbeta med röst och kropp utifrån bl.a. Nadine Georges röstteknik för att sedan gå över till utforskande arbete med text i masterclass-format på eftermiddagen. 

Ta med: Du kommer att få två texter av kursledaren att arbeta med som du ska ha lärt dig utantill innan kursstart. (Du får även komma med egna förslag om du har ett material du gärna vill jobba med.) Arbetet kommer innehålla både arbete med monolog och dialog.

Förkunskapskrav: Den här kursen lämpar sig både för professionella skådespelare och skådespelare under utbildning. Ni som arbetat på scenen på något sätt, eller som står på scenen på sin fritid är också välkomna.

Datum: 8 - 12 juli (fem dagar)

Kostnad:

Kursavgift enstaka kurs-950 kr (låginkomsttagare 750 kr) inklusive lunch alla dagar

Kurspaket-1250 kr (låginkomsttagare 950 kr) inklusive lunch alla dagar


*Är du student, arbetssökande eller annan låginkomsttagare, använd koden NL24 när du bokar


Kursledare: Elin Skarin (SE)

Elin Skarin är skådespelare utbildad vid StDh 2008-2012. Hon har under det senaste året gjort den uppmärksammade föreställningen "Skådis i bur" på Konträr i Stockholm och på Institutet i Vitsaniemi. Hösten 2023 spelade hon i "KonstABs Ingmar Bergmans Såsom i en spegel" på Dramaten och just nu gör hon titelrollen i Den goda människan i Sezuan på Östgötateatern. Tidigare har hon arbetat på bl.a. på Malmö-, Göteborgs- och Stockholms stadsteatrar, Riksteatern och med flera fria grupper. Elin Skarin är en av tre konstnärliga ledare i den fria teatergruppen Administrationen.